Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Semester del 1 - lugnet

Då var jag tillbaks i verkligheten igen efter en skön semester.
Man kan säga att semestern bestod av 2 delar - en lugn och en intensiv.

Den lugna:

Vi packade in oss i den "Vita vesslan" (Jimmies bil!) på lördagsmorgonen och satte auto-piloten på Stockholm. "Ahh härligt, nu är vi äntligen lediga! I 14 härliga dagar! Skönt!". Färden gick bra och väl framme togs vi emot av Robin & Therese. En god middag lagad a la Robin och en skön promenad var vi färdiga att lägga oss för natten. "A la Robin" fick vi lära känna hela veckan! Det innebär mat lagad med mycket kärlek och omsorg! Med utsökt resultat! Med andra ord har vi ätit helt fantastiskt gott!

Tillbaks till söndagen, vi tog god tid på oss på morgonen och åt en skön frukost. Det var sedan bokat en skärgårdstur inklusive lunch. Det var på med promenadskorna och vi traskade iväg mot Strandvägen och båten Östanås. Det var en mysig båt av lagom storlek. Vi var placerade på framhalvan av båten i en fin kupé (heter det så på en båt? en liten kur uppe på båten..) Turen tog ca 2½ timme och lunchen var utsökt. Det var fisk som gällde - god fiskgryta med sting! Mums mums! Robin hade förberett middagen innan vi lämnade hemmet - pastadeg. Det skulle rullas egengjorda tortellinis. Tre olika fyllningar bjöds det på och en hemmagjord tomatsås som var fantastiskt god! Jimmie hjälpte till med tortellinisarna, han var en riktig hejare på det där! Det är något vi ska göra när vi fått ordning på köket!

Måndagen bjöd på sol och stad! Vi tog en liten shoppingtur och promenad genom staden. Kvällsmålet intogs på Restaurang Kungsholmen, en av Melker Anderssons krogar. Det var mycket gott och alla var nöjda! Särskilt Robin & Therese som slapp betala.. Det var vår födelsedagspresent till dem - en uppskattad sådan!
På tisdagen var då äntligen dags - dags att åka ut till lugnet! Gräddö, here we come! Det var en söt liten stuga, väldigt Karshult-lik (i sina gamla dagar får man ju säga nu efter renoveringen!). Där var det enbart avkoppling som gällde! Vi hade 2 projekt - handla mat och ta den obligatoriska skärgårdsbilden. Maten behövde vi snabbt, så på torsdagen provianterade vi upp! Många smarriga godsaker åkte ner i kundvagnen! Nu kunde Robin laga många goda middagar! Det blev musslor lagade på kolgrill, paella på samma vis och en kväll körde vi en liten kräftskiva! Det blev även lammburgare en dag! Med goda sötsaker till desserter, bl a Therese underbara cheesecake som gav oss 3 efterrättstillfällen! Ojojoj vad mäktig den var, men ack så god! Jag lade på mig 1 kilo på denna eminenta resa... Inte s konstigt med all denna goda mat!

Till skärgådsbilden - Jimmie har varje år tagit en skärgårdsbild innehållande vissa önskemål från Skåne-folket. Likaså skulle det göras i år, men i år fanns det en attiralj till - Jag! Robins grafiska sinne började spritta och han kom på en briljant idé! Fredagens projekt blev därmed att ta bilden. Det tog en liten stund att förbereda och ställa i ordning miljön. Sen skulle ju modellerna fixas (jag och Jimmie) och till slut skulle ljuset komma på rätt plats (solen). Allt var redo och vi ställde oss i våra positioner. Klick, klick, klick och vi var förevigade! Bilden blev väldigt bra tycker jag och det var himla roligt att stå modell! Jag njöt :-)

Söndagen kom och gick och vi hade vår sista kväll där upp. Måndag morgon var det avfärd söderut igen. Det blev inte hela vägen hem till Skåneland, utan vi stannade till i Karshult och sov där en natt. Det var skönt att komma till spoltoalett och riktig säng! Vi sov som stockar båda två!
På tisdagsmorgonen fick jag smyga upp och koka kaffe. Det var Jimmies födelsedag och jag kom in med skönsång och kaffe på sängen + en liten prinsessbakelse! Det var uppskattat, i alla fall kaffet och bakelsen... :-) Det blev stor-baluns på kvällen med gott grillat och potatis tillsammans med föräldrar, svärföräldrar och en syster! Jimmie var nöjd med uppvaktning och presenter! Så vi somnade gott i våra egna sängar!

Ahh semester är härligt! Extra bra när den är avkopplande och rogivande!